Wie weet hoe ik me voel?

Wie weet hoe ik me voel?

Vakdocent Drama Marianne van Zeijlen geeft 14 theaterlessen op de Martin Luther Kingschool in de groep Giraffen, de middenbouw groep van leerkrachten Sanne Scalonge en Marianne Lenior. Het doel van de theaterlessen is het maken van een voorstelling.
De lessenreeks bestaat uit twee blokken: een blok van acht lessen over emoties en een blok van zes lessen voor het maken van de voorstelling.
Het eerste blok heeft als thema emoties. Wat zijn emoties, hoe speel je die en zijn ze dan echt? Het herkennen van emoties en ervaren hoe daar mee om te gaan is leerzaam voor de leerlingen.

De vakdocent gebruikt hier bijvoorbeeld “De tuinman en de bloem” oefening voor. Er hangt een bloem slap met zijn knop naar beneden. De tuinman ziet dit en schrikt. Hij bedenkt dat de bloem water nodig heeft en ziet de bloem snel opknappen.

Tijdens de les is er veel aandacht voor concentratie. Focus is het toverwoord voor een aandachtige concentratie op het podium; voeten op de grond en een trotse blik richting het publiek. Leerlingen oefenen hiermee op hun eigen niveau.

Naar aanleiding van een bezoek door de educatief medewerker van de Bibliotheek Waterland kiezen de leerlingen om het verhaal uit het boek Opvrolijkvogeltje van Edward van de Vendel te gebruiken voor de presentatie.
In de groep werken de leerlingen in de voorbereiding op de presentatie aan het houden van afspraken die bij de rol horen en deze afspraken ook te onthouden. Andere leerdoelen zijn: voor publiek durven staan, leren verstaanbaar te praten, leren tekst te onthouden.
Tegelijkertijd met deze theaterlessen geeft Marianne ook les in een bovenbouw groep. Deze maakt ook een voorstelling. Beide groepen spelen hun voorstelling voor publiek, merendeels ouders/verzorgers.