De vakdocent Marianne gebruikt hier bijvoorbeeld “De tuinman en de bloem”. Waarbij de bloem iemand is die zich niet zo fijn vindt en de tuinman iemand die dit opmerkt en degene probeert te helpen.
De educatief medewerker van Bibliotheek Waterland is op bezoek geweest en voorzag de groep van boeken over emoties.
Tijdens de les is er veel aandacht voor concentratie. Focus is het toverwoord voor een aandachtige concentratie op het podium; voeten op de grond en een trotse blik richting het publiek. Leerlingen oefenen hiermee op hun eigen niveau.
Het thema voor de voorstelling is “mijn leven over 20 jaar”. Iedere leerling is gevraagd om over zijn of haar leven over 20 jaar te fantaseren. Tijdens een zogenaamde talkshow is iedereen geïnterviewd, waarbij alle leerlingen doen als of ze al 20 jaar ouder zijn. Met de informatie uit de interviews heeft Marianne scènes geschreven voor de presentatie.
Naast presenteren is durven ook een leerdoel. Durf je hard te praten en helemaal voor je rol te gaan?
Het vertrouwen in zichzelf en groeien in hun rol neemt toe naarmate de leerlingen meer oefenen.
Marianne heeft in een middenbouwgroep ook theaterles gegeven. Beide groepen hebben gezamenlijk hun voorstelling gespeeld voor ouders. Het projectverslag van deze groep staat ook op deze website.