Wie weet hoe ik me voel?!?

Wie weet hoe ik me voel ?!? Mijn leven over 20 jaar.

Vakdocent Drama Marianne van Zeijlen geeft 14 theaterlessen op de Martin Luther Kingschool in de groep Panters, de bovenbouw groep van leerkrachten Suzanne Halsema-Nes en Jacqueline Peeters. Het doel van de theaterlessen is het maken van een voorstelling.
De theaterlessen bestaan uit twee blokken: acht lessen staan in het teken van emoties. De resterende lessen gebruikt Marianne om de presentatie te maken.
Wat zijn emoties, hoe speel je die en zijn ze dan echt? Het herkennen van emoties en ervaren hoe daar mee om te gaan is leerzaam voor de leerlingen.

De vakdocent Marianne gebruikt hier bijvoorbeeld “De tuinman en de bloem”. Waarbij de bloem iemand is die zich niet zo fijn vindt en de tuinman iemand die dit opmerkt en degene probeert te helpen.
De educatief medewerker van Bibliotheek Waterland is op bezoek geweest en voorzag de groep van boeken over emoties.
Tijdens de les is er veel aandacht voor concentratie. Focus is het toverwoord voor een aandachtige concentratie op het podium; voeten op de grond en een trotse blik richting het publiek. Leerlingen oefenen hiermee op hun eigen niveau.
Het thema voor de voorstelling is “mijn leven over 20 jaar”. Iedere leerling is gevraagd om over zijn of haar leven over 20 jaar te fantaseren. Tijdens een zogenaamde talkshow is iedereen geïnterviewd, waarbij alle leerlingen doen als of ze al 20 jaar ouder zijn. Met de informatie uit de interviews heeft Marianne scènes geschreven voor de presentatie.
Naast presenteren is durven ook een leerdoel. Durf je hard te praten en helemaal voor je rol te gaan?
Het vertrouwen in zichzelf en groeien in hun rol neemt toe naarmate de leerlingen meer oefenen.

Marianne heeft in een middenbouwgroep ook theaterles gegeven. Beide groepen hebben gezamenlijk hun voorstelling gespeeld voor ouders. Het projectverslag van deze groep staat ook op deze website.