Fietsen

Fietsen

Groep 3/4 van OBS de Boemerang van leerkracht Wanda is met het thema Verkeer bezig. Drie ochtenden heeft de vakdocent Beeldend, Anita Manshanden lesgegeven.

De eerste ochtend werken de leerlingen met fietsonderdelen. In de kring bespreken ze de onderdelen met elkaar en met de losse onderdelen leggen ze vervolgens een ‘nieuwe’ fiets neer.

Het is de leerlingen duidelijk dat vooral het frame erg belangrijk is, en ze ontdekken allerlei figuren in de vorm van het frame. Daarna gaan de leerlingen fantasiefietsen tekenen met zwarte stiften op stevig, wit papier. De volgende stap is het gebruiken van kleur. Deze fantasiefietsen ontstaan in een gefantaseerde omgeving: ‘Waar fiets ik heen op deze mooie fiets?’

De tweede ochtend staan twee opdrachten op het programma. Voor de eerste opdracht kijken de leerlingen filmpjes over Pippi Langkous die gaat luchtfietsen. Ook laat Anita plaatmateriaal zien van rare, grappige, vreemde fietsen en fiets uitvindingen als inspiratie voor de opdracht: het in groepjes tekenen met houtskool. Op grote tekenvellen ontstaan heel veel verschillende soorten luchtfietsen. Voor de tweede opdracht laat Anita de leerlingen kennismaken met de beeldend kunstenaar Alexander Calder, die allerlei figuren van draad maakt. Dit gaan de leerlingen ook doen; hiervoor gebruiken ze dik, zwart elektriciteitsdraad. Voor de ramen van de klas pronken ’s middags allerlei luchtfietsen.

Tijdens de laatste les is de groep gesplitst. Bij Anita maakt de groep een portret van fietsonderdelen. Bij de leerkracht Wanda maakt de groep in tweetallen een weg. Op wit karton en zwart papier tekenen ze wat ze zagen tijdens hun wandeling over de Purmerweg. Tijdens de eindpresentatie geven de leerlingen elkaar feedback, waarbij duidelijk merkbaar is dat zij de tips hoe feedback te geven meteen toepassen in hun reacties op elkaars werk.