De bevlogen Leonardo da Vinci

De bevlogen Leonardo da Vinci

De groepen 3 van Kawama hebben een project over uitvindingen met vakdocent Beeldend, Jolanda Hartog. Dit is gebaseerd op het thema van de Kinderboekenweek. De drie lessen sluiten aan bij taal, rekenen, geschiedenis en biologie.

Iedere les start met een inspirerende presentatie over Leonardo da Vinci. Dit levert veel gespreksstof op in de kring. ‘Wie was Da Vinci, waar was hij mee bezig en welke uitvindingen zijn van hem, wat vind je van zijn uitvindingen?’. Vanuit de presentatie gaan de leerlingen beeldend aan de slag met verschillende materialen en technieken.

In de eerste les gaan de leerlingen een uitgeprinte foto van zichzelf opmeten. Op die foto staan ze net als de Vesuvius mens (zie het vierkant) van Da Vinci. De onderzoeksvraag hierbij luidt: wanneer je jezelf meet vanaf je hoofd tot aan je voeten, is dit net zo lang als de wijdte van je armen? Vergelijk dit met de Vesuvius mens.

In de tweede les maken de leerlingen kennis met de vliegende uitvindingen van Leonardo da Vinci. Leonardo bestudeert vogels om constructies te bedenken waarmee de mens misschien kan vliegen. Aan de leerlingen nu de opdracht om een eigen ‘vliegding’ uit te vinden. Ze knippen eerst de foto van zichzelf uit en plakken deze in hun zelfgemaakte wolkenlucht. Met hulp van een ‘schattafel’ vol verschillende materialen en een heleboel fantasie maken ze vervolgens om hun eigen foto een eigen ‘vliegding’ heen.

In de derde les leren leerlingen over hoe Leonardo da Vinci de mens bestudeert. Dit doet hij door te kijken naar de anatomie van de mens en de verhoudingen in een gezicht. De leerlingen bekijken dit eerst bij het werk van Leonardo en daarna bij elkaar. Hierbij zijn de onderzoeksvragen: ‘Waar zitten je ogen precies, wat zit er allemaal in een oog, waar kom je uit als je een lijn trekt langs je neus naar beneden, zijn de verhoudingen bij iedereen hetzelfde?’. Al kijkend in de spiegel hebben ze een zelfportret gemaakt met houtskool.